VÅTVATNET RUNDT – 11,5 KM. BLÅ

Vi har kalt denne runden for Våtvatnet rundt, men man går faktisk rundt tre vann, Sandvatnet, Mjovatnet og Våtvatnet. Turen går i skogsterreng med noen fine utkikkspunkter underveis. Spesielt ved gapahuken på Mjovassåsen er det utsikt i alle retninger.
Utgansgpunkt for turen er parkeringsplassen på Fagerfjell. Turen, som er godt merket og skiltet, starter langs nordsiden av Sandvatnet på fin gruset gangvei. På østsiden av Sandvatnet fortsetter den på gruset bilvei til stidele nr. 218 ved Sandvassdammen. Følg vestsiden av Mjovatnet, over en sjarmerende liten bro over bekken fra Mjovatnet før man kommer ut på bilveien. Ta så til venstre og gå ca. 50m. Til høyre går stien opp på Mjovassåsen. Unn deg en stopp ved gapahuken på toppen og nyt utsikten vestover mot Fagerfjell Skisenter.
Stien går videre østover gjennom Mjovassåsen Hyttegrend og Oksetjenn hvor stien krysser sykkelveien til Søndre Ble. Videre ned over utløpet av Våtvatnet.

• I området Mjovassåsen er det bilveier som kan være et alternativ til den merkede stien.
  • Etter Mjovassåsen Hyttegrend hvor stien går inn på skiløype traseen, går det en sti mer eller mindre rett frem til Djupdalstjennet. Det er fisk i vannet og vel verd et besøk. Stien er ikke merket, men er godt synlig i terrenget.

Ved utløpet av Våtvatnet, ta stien over broen nedenfor demningen og fortsett opp åsryggen til Femtentjenn. På Femtentjenn er det mulighet for enda en pause i gapahuk nr to på denne runden.

• Fra Femtentjenn kan man ta stien opp til Kroktjenn, 1,5 Km. Et vann med fisk og et fint turmål.

Følg stien mot Tvangssetra og videre langs sydsiden av Sandvatnet til parkeringen.