SKJENTJENNARUNDEN – 12,9 KM. BLÅ

Skjentjenna er to små fiskevann som ligger på 846m over havet. Runden er merket og skiltet Skjentjennarunden. Man føler her at man kommer litt over tregrensen.
Fra parkeringen på Fagerfjell følger den merkede stien veien forbi skisenteret og opp bakken til kryss 216, Sandvassetra ved enden av veien.

• Herfra kan man velge å gå til venstre og den umerkede stien bort til Sandvassetra, fortsette opp langs Sandvasselva til man møter den merkede stien oppe ved Løkemyrene.

Fra enden av veien går den merkede stien opp bakkene til Heistoppen, Vel oppe, følg sti til venstre, over Sandvasselva og følg stien videre mot Skjentjenna. Ved Skjentjennakrysset, 212 følger du stien rett fram til du kommer til Skjentjenna.
Skjentjenna er turens høyeste punkt. Her kan man sitte på benken og spise nista, fiske og bade i ro og fred.
Fra Skjentjenna går du tilbake til Skjentjennakrysset. Ta til høyre mot Tvangssetra og følg nøye med på rød merking. Stien er godt merket, men er ikke så tydelig i terrenget. Følg stien nedover mot Tvangssetra, som etter hvert går inn i skogen. Tvangssetra er en gammel setervoll med flere bygninger. Fint med en pause på setervollen.

• Fra Tvangssetra går det en sti bort til Femtentjenn ( 0,7Km. ) og videre opp til Kroktjenn (1,8Km.). Begge vannene er fine fiskevann.

Følg så stien videre til Sandvatnet og parkeringen.